O Poradni » Podstawa prawna Poradni » Regulamin PP
Regulamin świadczenia pomocy prawnej
przez Poradnię Prawa w Katedrze Prawa
na Wydziale Prawa i Ekonomii UJD
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
Regulamin określa szczegółowe zasady świadczenia pomocy prawnej przez Poradnię Prawa Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie
§ 2
Użyte w niniejszym Regulaminie określenia oznaczają:
1) Poradnia (PP) - Koło Naukowe będące Poradnią Prawa w Katedrze Prawa UJD;
2) Regulamin - niniejszy Regulamin;
3) Przewodniczący - Przewodniczący Poradni;
4) Opiekun - Opiekun merytoryczny albo Opiekun wspierający
5) student - członka Poradni zajmującego się udzielaniem pomocy prawnej petentom;
6) petent - osobę, która zwraca się do Poradni o udzielenie pomocy prawnej albo osobę, której taka pomoc jest lub została udzielona.
§ 3
Jeśli przepisy Regulaminu nie określają sposobu przekazania danej informacji petentowi, informacja ta może zostać przekazana bezpośrednio, telefonicznie, listownie, faksem lub mailem.
Rozdział 2
Podstawowe zasady świadczenia pomocy prawnej
§ 4
Poradnia świadczy pomoc prawną w zakresie prawa i tworzenia pism urzędowych.
§ 5
Poradnia udziela pomocy prawnej petentom wyłącznie bezpłatnie.
§ 6
1. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w Regulaminie sprawy przyjęte przez Poradnię prowadzą studenci Uniwersytetu im. Jana Długosza Wydziału Prawa i Ekonomii.
2. Nadzór nad osobami, które prowadzą sprawy petentów przyjęte przez Poradnię, sprawują: Kierownik oraz pracownicy naukowi UJD jako opiekunowie merytoryczni.
3. Zastrzeżenia co do sposobu prowadzenia sprawy przyjętej przez Poradnię petent zgłasza studentowi, który o zastrzeżeniach niezwłocznie informuje Kierownika.
W uzasadnionych wypadkach zastrzeżenia petent może zgłosić bezpośrednio Kierownikowi.
§ 7
Odpowiedzialność odszkodowawcza UJD i członków Poradni w związku ze świadczeniem pomocy prawnej jest wyłączona, z wyjątkiem wypadku wyrządzenia szkody z winy umyślnej (standard Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych z siedzibą w Warszawie).
§ 8
Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w Regulaminie pomoc prawna udzielana jest na piśmie.
§ 9
1. Pomoc prawna udzielana jest osobom, które akceptują zasady świadczenia pomocy prawnej ustalone w Regulaminie, a ponadto, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych
w Regulaminie:
1) nie są w stanie ponieść kosztów wynagrodzenia adwokata lub radcy prawnego;
2) w sprawie, w której chcą uzyskać pomoc prawną, nie korzystają (w chwili zwrócenia się o pomoc prawną oraz przez cały okres prowadzenia sprawy) z pomocy adwokata lub radcy prawnego.
§ 10
1. Poradnia nie przyjmuje sprawy, a w wypadku jej przyjęcia - odmawia udzielenia pomocy prawnej, w sytuacji, gdy:
1) petent nie spełnia warunków określonych w § 9;
2) może wystąpić konflikt interesu petent z interesem:
a) UJD w Częstochowie,
b) pracownika naukowego UJD w Częstochowie,
c) członka Poradni lub jego osoby najbliższej (w rozumieniu Kodeksu karnego),
d) innego petenta Poradni, którego sprawa została przyjęta przez Poradnię, lub jego osoby najbliższej (w rozumieniu Kodeksu karnego),
e) partnera Poradni;
3) sprawa dotyczy:
a) toku studiów,
b) organizacji i działania UJD i jej jednostek organizacyjnych,
c) interpretacji aktów wewnątrz-zakładowych uczelni;
4) udzielenie pomocy prawnej przez Poradnię, ze względu na szczególne okoliczności faktyczne lub prawne sprawy, jest niemożliwe albo poważnie utrudnione;
5) udzielenie pomocy prawnej przez Poradnię, ze względu na stopień trudności sprawy, przekracza możliwości udzielenia pomocy prawnej przez studenta;
6) bez głębszej analizy faktycznej i prawnej sprawy, można stwierdzić, że w sprawie:
a) nie występuje żadne zagadnienie, które wymaga udzielenia pomocy prawnej,
b) petent zgłasza oczekiwania niemożliwe do spełnienia;
7) zachowanie petenta jest niewłaściwe.
2. Poradnia może nie przyjąć sprawy, gdy jest to uzasadnione jej aspektem edukacyjnym, stopniem zaawansowania lub ilością spraw danego rodzaju przyjętych przez Poradnię.
3. Poradnia może odmówić udzielenia pomocy prawnej petentowie, który bez uzasadnionego powodu nie przedstawił niezbędnych informacji lub dokumentów potrzebnych do udzielenia pomocy prawnej, mimo dwukrotnego zwrócenia się o nie.
§ 11
1. W sytuacjach, o których mowa w § 10, decyzje podejmuje Kierownik Poradni.
2. W wypadku odmowy udzielenia pomocy prawnej członek Poradni niezwłocznie informuje o tym petenta w drodze: telefonicznej, mailowej lub bezpośrednio.
3. W wypadku nieprzyjęcia sprawy przez Poradnię, gdy zachodzi sytuacja, o której mowa w § 10 ust. 1 pkt 2 i 4-7 oraz ust. 2, członek Poradni informuje o tym petenta: telefonicznie lub mailem.
4. Nieprzyjęcie sprawy i odmowa udzielenia pomocy prawnej powinny nastąpić
w sposób, który nie naraża petenta na niekorzystne skutki prawne.
Rozdział 3
Zasady przyjmowania, prowadzenia i zamykania spraw
Oddział 1
Przyjmowanie spraw
§ 12
1. Poradnia przyjmuje sprawy w okresie od 2 października do 31 maja każdego roku akademickiego, z wyłączeniem przerw zarządzonych przez Rektora Uniwesytetu im. Jana Długosza, Dziekana Wydziału Prawa i Ekonomii i Prezydium.
2. Sprawy przyjmowane są na bieżąco, w godzinach pracy Poradni, podczas dyżurów studentów. W uzasadnionych wypadkach Kierownik może ustalić inne terminy przyjmowania spraw.
3. W uzasadnionych wypadkach, w szczególności ze względu na duże obciążenie studentów Poradni sprawami przyjętymi przez Poradnię, Kierownik może podjąć decyzję o zawieszeniu przyjmowania spraw przez dany okres.
§ 13
1. Kierownik Poradni w porozumieniu ze studentami, wyznacza Członków Poradni do pełnienia dyżurów, o których mowa w § 12 ust. 2.
2. Kierownik zobowiązany jest przedstawiać harmonogramy dyżurów na okresy obejmujące co najmniej miesiąc, nie później niż na dwa dni przed początkiem okresu. Harmonogramy dyżurów umieszcza się na tablicy informacyjnej w pomieszczeniu Poradni.
3. W wypadku, gdy student Poradni nie może uczestniczyć w ustalonym dla niego dyżurze, zawiadamia o tym Kierownika. Za nieobecnego studenta dyżur pełni inny student Poradni wyznaczony przez Kierownika Poradni lub dyżur zostaję odwołany.
§ 14
1. Petent, który zainteresowany jest uzyskaniem pomocy prawnej, zgłasza się do siedziby Poradni, gdzie wypełnia „informację dla Petenta", którego wzór określa załącznik nr 1 do Regulaminu.
2. W dokumencie tym petent podpisuje oświadczenia, o których mowa w § 16 ust. 1, które stanowią podstawę do dalszego rozpatrzenia sprawy petenta.
3. Student, przyjmując sprawę bezpośrednio od petenta, zobowiązany jest:
1) poinformować petenta o podstawowych zasadach świadczenia pomocy prawnej przez Poradnię;
2) udzielić petentowi niezbędnych wyjaśnień co do treści formularza informacyjnego;
3) wypełnić formularz informacyjny;
4) zadbać o to, aby petent przedstawił informacje wystarczające do wstępnej oceny sprawy;
5) uzyskać informacje na temat stanu prawnego i faktycznego sprawy petenta;
6) sporządzić opis sprawy;
7) uzyskać informację na temat biegu terminów w przyjmowanej sprawie.
§ 15
1. W sytuacji, gdy stawiennictwo petenta w siedzibie Poradni jest niemożliwe albo poważnie utrudnione, w szczególności ze względu na stan zdrowia, zgłoszenie sprawy może nastąpić listownie lub mailowo przez wypełnienie formularzu informacyjnego przez petenta.
2. Jeśli zgłoszenie nie zostało zawarte na odpowiednim formularzu informacyjnym członek Poradni przesyła petentowi formularz informacyjny. Jednocześnie student informuje petenta o tym, że prawidłowe wypełnienie formularza informacyjnego i jego odesłanie do Poradni jest warunkiem koniecznym do przyjęcia sprawy, ale nie gwarantuje jej przyjęcia.
3. Jeśli przesłany przez petenta formularz informacyjny nie jest prawidłowo wypełniony lub nie zawiera informacji wystarczających do wstępnej oceny sprawy, członek Poradni zwraca się do petenta o uzupełnienie formularza informacyjnego w koniecznym zakresie. Przepis ust. 2 zdanie 2 stosuje się.
4. Jeśli mimo podjęcia czynności, o których mowa w ust. 2 i 3, petenta nie odesłał do Poradni formularza informacyjnego albo formularz ten nadal nie jest prawidłowo wypełniony lub nie zawiera informacji wystarczających do wstępnej oceny sprawy, student Poradni pozostawia sprawę bez dalszego biegu, o czym informuje petenta telefonicznie lub mailowo, zwracając mu jednocześnie dokumenty, które petent załączył do formularza informacyjnego lub innego pisma, w którym zwrócił się o udzielenie pomocy prawnej. Ponadto student informuje o zaistniałej sytuacji Kierownika Poradni.
§ 16
1. Petent własnoręcznie podpisuje oświadczenia stwierdzające, że:
1) nie jest w stanie ponieść kosztów wynagrodzenia adwokata lub radcy prawnego;
2) nie korzysta w zgłoszonej sprawie z pomocy adwokata lub radcy prawnego;
3) wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych przez Poradnię na potrzeby związane z udzielaniem pomocy prawnej;
4) przyjmuje do wiadomości, że:
a) wypełnienie formularza informacyjnego nie jest równoznaczne z przyjęciem sprawy przez Poradnię,
b) sprawę będzie prowadził student,
c) pomoc prawna udzielana jest wyłącznie na piśmie,
d) odpowiedzialność odszkodowawcza Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie i członków Poradni jest wyłączona, z wyjątkiem wypadku wyrządzenia szkody z winy umyślnej,
e) student i inni członkowie Poradni nie mogą odmówić zeznań na temat faktów,
o których dowiedzieli się w toku prowadzenia sprawy,
f) sprawa, ze względu na jej znaczenie lub charakter, może zostać skierowana do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich,
g) Poradnia nie zwraca kserokopii dokumentów przekazanych przez petenta.
2. Podpisanie oświadczeń, o których mowa w ust. 1, jest warunkiem przyjęcia sprawy przez Poradnię.
3. Petentowi przekazuje się na piśmie informacje, o których mowa w ust. 1, a także informacje:
1) o adresie, numerze telefonu, adresie poczty elektronicznej i stronie internetowej Poradni oraz o godzinach jej pracy;
2) o adresie, adresie poczty elektronicznej i numerze faksu Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych z siedzibą w Warszawie.
§ 17
1. Petent może złożyć w toku prowadzenia sprawy kserokopie dokumentów istotnych dla sprawy. Złożone przez petenta oryginały dokumentów Poradnia niezwłocznie zwraca petentowi.
§ 18
1. Wypełniony formularz informacyjny albo inne pismo zawierające wniosek
o udzielenie pomocy prawnej jest archiwizowane w sposób elektroniczny na komputerach Poradni. Student ma obowiązek poddać formularz wstępnej kontroli.
2. Jeśli formularz informacyjny został prawidłowo wypełniony przez petenta członek Poradni dokonuje jego weryfikacji pod kątem warunków określonych w § 10
i w przepisach szczególnych.
§ 19
1. Kierownik przydziela sprawę studentowi Poradni, biorąc pod uwagę w szczególności charakter, ilość i zawiłość spraw dotychczas prowadzonych przez studenta.
2. Studentowi przydziela się nie więcej niż 20 spraw w miesiącu.
3. Przyjętą sprawę student rejestruje w repertorium i przekazuje ją wyznaczonemu przez Kierownika studentowi do prowadzenia. Na formularzu informacyjnym odnotowuje się datę wpływu sprawy do Poradni, jej sygnaturę, nazwisko studenta, któremu sprawa została przydzielona i datę przydzielenia.
.
Oddział 2
Prowadzenie spraw
§ 20
W przydzielonej sprawie student dokonuje czynności osobiście. Zastępstwo przez innego studenta wymaga zgody Kierownika.
§ 21
1. Wyznaczony student zobowiązany jest niezwłocznie zapoznać się z przydzieloną mu sprawą oraz poinformować petenta, że prowadzi jego sprawę.
2. Prowadząc sprawę student zwraca uwagę, czy nie zachodzi żadna z sytuacji określonych w § 10. Wątpliwości w tym zakresie student sekcji zgłasza niezwłocznie Kierownikowi.
3. Prowadząc sprawę studenci korzystają z akt sprawy wyłącznie w siedzibie Poradni. W wyjątkowych wypadkach Kierownik może wyrazić zgodę na sporządzenie kserokopii części akt do wykorzystania w pracy nad sprawą poza siedzibą Poradni. Zgoda taka udzielana jest z góry i dotyczy tylko danego przypadku. Student odpowiedzialny jest za zniszczenie kserokopii po zakończeniu pracy z ich wykorzystaniem.
§ 22
1. Po zbadaniu sprawy, w razie wątpliwości co do stanu faktycznego lub zagadnień, których wyjaśnienia oczekuje petenta, student powinien umówić się z petentem na spotkanie informacyjne.
2. Jeśli odbycie spotkania informacyjnego jest niemożliwe albo poważnie utrudnione, o niezbędne informacje student może zwrócić się do petenta w inny sposób.
§23
1. Student spotyka się z petentem wyłącznie w siedzibie Poradni. W wyjątkowych wypadkach, za zgodą Kierownika, spotkanie może odbyć się w innym miejscu.
2. Na spotkaniu informacyjnym student nie może udzielać porad prawnych w prowadzonej, czy też innej sprawie.
§ 24
1. Student przedstawia opiekunowi merytorycznemu stan faktyczny sprawy oraz propozycje co do zakresu i kształtu pomocy prawnej.
2. W trakcie konsultacji z opiekunem merytorycznym nie ujawnia się nazwisk petentów, chyba że w danym przypadku jest to konieczne.
§ 25
1. Jeśli petent zwraca się o udzielenie pomocy prawnej w sprawie pilnej, w szczególności takiej, w której biegnie termin do złożenia środka zaskarżenia, student niezwłocznie konsultuje się z opiekunem merytorycznym. Jeśli konsultacja jest nie możliwa zwraca się do Kierownika Poradni.
§ 26
1. Korespondencję przychodzącą do Poradni, zawierającą pismo, w związku z którym biegnie termin do podjęcia określonej czynności, w szczególności do złożenia środka zaskarżenia, oznacza się na kopercie lub piśmie jako „pismo terminowe" z podaniem informacji co do daty wpływu pisma do Poradni, biegu terminu i nazwiska osoby zawiadomionej o wpływie pisma, a także opatruje się podpisem osoby, która otwarła korespondencję.
2. O wpływie pisma, o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie informuje się telefonicznie lub mailowo właściwego studenta.
§ 27
Jeśli podczas nieobecności studenta w siedzibie Poradni, zgłosi się osobiście lub skontaktuje w inny sposób z Poradnią jego petent, studentowi pozostawia się informację o zgłoszeniu na tablicy informacyjnej w lub przesyła się ją mailem, a w wypadku sprawy pilnej zawiadamia się studenta także telefonicznie.
§28
Studenci nie mogą udostępniać petentom swoich danych adresowych oraz informacji o numerze telefonu i adresie poczty elektronicznej. Kierownik może wyrazić zgodę na udostępnienie petentowi adresu poczty elektronicznej albo numeru telefonu studenta.
§ 29
1. Student powinien dążyć do niezwłocznego udzielenia pomocy prawnej w danej sprawie, w terminie nie dłuższym niż 10 dni od jej przydzielenia albo od zgłoszenia przez petenta kolejnego zagadnienia w tej samej sprawie, chyba że zachowanie tego terminu nie jest możliwe z przyczyn niezależnych od studenta i Poradni.
2. W uzasadnionym wypadku Kierownik może wyrazić zgodę na przedłużenie studentowi Poradni terminu do udzielenia pomocy prawnej, jednak na okres nie dłuższy niż 7 dni. O przedłużeniu terminu student czyni wzmiankę w aktach sprawy.
3. W wypadku sprawy pilnej przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się. W tej sytuacji pomoc prawna powinna być udzielona niezwłocznie, w czasie umożliwiającym petentowi zadośćuczynienie terminowi, z którego wynika pilność sprawy.
§ 30
1. Po ustaleniu stanu faktycznego i analizie zagadnienia prawnego student sporządza projekt pisemnej opinii.
2. Do opinii student załącza projekty pism, w tym pism procesowych, i inne dokumenty, jeśli sprawa tego wymaga.
3. W sprawie pilnej, za zgodą Kierownika, student może odstąpić od równoczesnego przygotowania projektu pisma i opinii. W takiej sytuacji opinia powinna być sporządzona i przekazana petentowi w terminie późniejszym.
§ 31
1. Opinia, której wzór określa załącznik nr 2 Regulaminu, powinna zawierać:
1) imię i nazwisko studenta oraz sygnaturę sprawy;
2) datę sporządzenia opinii;
3) imię i nazwisko petenta;
4) opis stanu faktycznego, który jest podstawą udzielanej opinii;
5) spis dokumentów lub innych dowodów, w oparciu o które ustalono stan faktyczny;
6) zagadnienia, co do których ma być udzielona pomoc prawna;
7) analizę prawną;
8) podpis studenta.
2. Jeśli jest to uzasadnione charakterem sprawy opinia powinna zawierać informację o:
1) możliwych szansach na uwzględnianie żądań petenta w toku prowadzonego lub przyszłego postępowania;
2) ewentualnych kosztach sprawy, w tym kosztach, jakie petent może ponieść na wypadek jej przegrania;
3) możliwości kwestionowania w danej sytuacji rozstrzygnięć sądu lub innego organu, w tym o przysługujących petentowi środkach zaskarżenia;
4) ewentualnej odpowiedzialności petenta za podjęcie działań niezgodnych z prawem.
§ 32
1. Jeśli opiekun merytoryczny akceptuje pod względem formalnym i merytorycznym projekt opinii lub pisma, stwierdza to swoim podpisem na ostatniej stronie opinii lub pisma. Podpisaną przez opiekuna merytorycznego opinię lub pismo pozostawia się
w aktach sprawy.
2. Opiekun merytoryczny, akceptując projekt opinii lub pisma, może nakazać studentowi dokonanie w treści opinii lub pisma nieznacznych, redakcyjnych poprawek, zwalniając go z obowiązku przedstawienia poprawionej opinii lub pisma.
§ 33
1. Po zaakceptowaniu przez opiekuna merytorycznego opinii lub projektu pisma student sekcji umawia się na spotkanie z petentem w siedzibie Poradni.
2. Na spotkaniu student w sposób przystępny wyjaśnia treść opinii lub pisma, starając się na ich podstawie rozwiać zgłaszane przez petenta wątpliwości, a następnie wręcza petentowi opinię lub pismo w odpowiedniej liczbie egzemplarzy.
3. Na ostatniej stronie opinii lub pisma, które zawiera podpis opiekuna merytorycznego, petent potwierdza własnoręcznym podpisem jego odbiór i podaje datę odbioru. Pismo pozostaje w siedzibie Poradni, które jest archiwizowane elektronicznie.
§ 34
1. W wypadku, gdy spotkanie z petentem jest niemożliwie albo poważnie utrudnione, opinię lub pismo można przekazać petentowi w formie elektronicznej. Potwierdzenia nadania i odbioru załącza się do akt sprawy.
2. W wypadku, gdy petent bez uzasadnionego powodu nie przychodzi na umówione spotkanie, opinię lub pismo pozostawia się petentowi do odebrania w siedzibie Poradni, o czym informuje się petenta drogą mailową lub telefoniczną.
§ 35
1. Wyznaczony student prowadzi sprawę aż do jej zamknięcia albo przekazania.
2. Okresy sesji egzaminacyjnych, przerw świątecznych i innych dni wolnych od zajęć na Uniwerystecie im. Jana Długosza, nie zwalniają studenta Poradni z obowiązku prowadzenia i zamknięcia sprawy, chyba że student został zwolniony z tego obowiązku przez Kierownika.
§ 36
1. Członek Poradni, po zakończeniu roku akademickiego, w którym pełnił obowiązki studenta Poradni, albo po zakończeniu praktyki w Poradni, jeśli nastąpiło to przed końcem tego roku, przekazuje wszystkie, do tego czasu niezamknięte, prowadzone przez niego sprawy Kierownikowi, który przydziela je na nowo.
2. W uzasadnionych wypadkach Kierownik może wyrazić zgodę na kontynuowanie przez studenta, o którym mowa w ust. 1, prowadzenia przydzielonych mu spraw, ale tylko wtedy, gdy student jest nadal studentem Wydziału Prawa i Ekonomii Uniwersytetu im. Jana Długosza.
Oddział 3
Zamykanie spraw
§ 37
1. Po wręczeniu albo przesłaniu opinii lub pisma petentowi student zamyka sprawę, chyba że konieczna jest dalsza pomoc prawna w zakresie tej sprawy.
2. W sytuacji gdy sprawa wymaga kontynuacji Kierownik podejmuje decyzję, czy kolejne jej aspekty należy uznać za sprawę nową, czy też sprawa w tym zakresie powinna być prowadzona w ramach dotychczasowej sprawy.
§ 38
1. Poza wypadkiem, o którym mowa w § 37 ust. 1, student zamyka sprawę, gdy:
1) petent w ciągu miesiąca nie odebrał opinii lub pisma;
2) po przyjęciu sprawy Poradnia odmówiła udzielenia pomocy prawnej, wówczas sprawę zamyka się po przekazaniu petentowi informacji o odmowie udzielenia pomocy prawnej;
3) petent zrezygnował z pomocy prawnej Poradni - o rezygnacji student czyni wzmiankę w aktach sprawy. Petent zobowiązany jest do podpisania dokumentu, w którym stwierdza się jego rezygnację z pomocy prawnej Poradni.
2. Jeśli petent, po zamknięciu sprawy w sytuacji określonej w ust. 1 pkt 3, ponownie zgłasza tę samą sprawę, Poradnia otwiera sprawę zamkniętą, chyba że zgłoszenie nie następuje w roku akademickim, w którym sprawę zamknięto. W takim wypadku,
a także wówczas, gdy petent, po zamknięciu sprawy ponownie zgłasza tę samą sprawę, postępuje się tak, jakby sprawa ta została zgłoszona po raz pierwszy.
§ 39
1. Zamykając sprawę student ją prowadzący uzupełnia formularz zamknięcia sprawy, którego wzór określa załącznik nr 4 do Regulaminu. Formularz pozostawia się
w aktach sprawy.
2. W formularzu zamknięcia sprawy student:
1) podaje swoje imię i nazwisko oraz składa podpis;
2) podaje imię i nazwisko petenta, sygnaturę sprawy oraz datę jej wpływu, przydzielenia i zamknięcia;
3) przedstawia informacje dotyczące: korzystania przez petenta z pomocy Poradni
i z pomocy profesjonalnego pełnomocnika, źródła wiedzy o Poradni, konieczności interwencji w sprawie Rzecznika Praw Obywatelskich, czasu załatwienia sprawy
i sposobu jej zakończenia oraz szczególnych okoliczności sprawy.
§ 40
1. O konieczności zamknięcia sprawy student Poradni informuje Kierownika, który podejmuje decyzję w tym zakresie.
2. Jeśli Kierownik stwierdzi, że zamknięcie sprawy było nieuzasadnione, zamknięcie sprawy uznaje się za niebyłe, a student podejmuje dalsze czynności w sprawie.
3. O zamknięciu sprawy student czyni wzmiankę w repertorium.